EN
شنبه 1 اردیبهشت 1403

نگاهی به زیتون یونان

گفته می شود زیتون اولین بار از ایران باستان و منطقه بین النهرین به دیگر مناطق دنیا رفته است. دانشمندان معتقدند زیتون از سه هزار سال پیش از میلاد مسیح در یونان کشت می شده است و حتی روغن زیتون در دوره مینوسی ها یکی از مهمترین اقلام صادراتی بوده است. باستان شناسان دریافته اند که میسنی ها کشتی هایی حامل روغن زیتون را همراه با نهال هایی از زیتون به دربار آخناتون فرعون مصر هدیه کرده اند. این شاخه های زیتون نزد مصریان از ارزش های معنوی برخوردار بوده و در مومیایی توتنخآمن استفاده شده است. گویا زیتون و روغن آن علاوه بر استفاده خوراکی بعنوان مشک و عطر نیز مورد استفاده قرار می گرفته است. یونانیان باستان بدن خود را با این روغن می آراسته اند. روغن زیتون شعله جاویدان مشعل المپیک را زنده نگاه می داشت و قهرمانان این بازی ها تاجی از شاخه های زیتون بر سر می گذاشتند. در گذشته زیتون نشانی از صلح، ثروت و وفور بود.

امروزه یونان دومین تولید کننده زیتون در دنیاست که سالانه بیش از ۲/۳ میلیون تن زیتون برداشت می کند. اولین کشور تولید کننده زیتون اسپانیا با تولید سالانه ۶/۵ میلیون تن زیتون است. بیشتر زیتون های یونان از نوع زیتون کرونایکی است. این زیتون جزء ارقامی است که مناسب آب و هوای گرم و معتدل بوده و در مناطق سردسیر بازدهی مناسبی ندارد. این زیتون در برابر کم آبی و شوری خاک نیز مقاومت مناسبی دارد. یونان از نظر تولید روغن زیتون با تولید سالانه ۲۲۵ هزار تن پس از اسپانیا و ایتالیا در جایگاه سوم قرار گرفته است. با این وجود سرانه مصرف روغن زیتون در یونان بیش از تمامی کشورهای جهان است.

یونان در سال ۲۰۱۹ با صادرات روغن زیتون به ارزش ۳۹۲ میلیون دلار پس از اسپانیا، ایتالیا و پرتغال در جایگاه چهارمین صادرکننده روغن زیتون قرار گرفت.